Betaald parkeren levert Amsterdam opnieuw meer geld op dan ooit tevoren. De inkomsten stegen afgelopen jaar van 190 naar net geen 200 miljoen euro. Na aftrek van uitvoeringskosten blijft er 167 miljoen euro over die terugvloeit naar de stad.
Opvallend is dat de groei vooral wordt toegeschreven aan bezoekers. Die gaven zes miljoen euro meer uit om te parkeren. Betaald parkeren door bezoekers levert de stad inmiddels 24 miljoen euro meer op dan drie jaar geleden. Volgens de gemeente is de controle door de inzet van scanauto’s steeds beter geworden, waardoor de betalingsbereidheid toenam. “Mensen nemen steeds minder het risico en betalen gewoon,” zegt een woordvoerder.
Vergunningen
De inkomsten uit bewonersvergunningen liepen in vergelijking met 2015 een miljoen terug. De gemeente zegt vooralsnog niet te kunnen verklaren waardoor deze daling wordt veroorzaakt. ‘Waarschijnlijk zijn er minder vergunningen uitgegeven.’ Het feit dat bezoekers nog steeds bereid zijn fors te betalen voor een parkeerplaats in Amsterdam, impliceert dat de tarieven nog kunnen doorstijgen, zegt parkeerdeskundige Giuliano Mingardo van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. “Met de hoogte van de parkeertarieven kunnen gemeenten de stroom auto’s in steden beïnvloeden. Voor een zo effectief mogelijk beleid moeten de tarieven misschien wel omhoog.”
Toegenomen bereidheid
Behalve door bewoners- en bezoekersparkeren, worden de inkomsten ook bepaald door de boetes die worden opgelegd wanneer mensen niet hebben betaald. Deze inkomsten stegen ondanks de toegenomen bereidheid om gewoon een kaartje te kopen in het afgelopen jaar met twintig procent, van twintig miljoen euro naar 24 miljoen. De parkeerinkomsten ziet de gemeente niet als doel, maar leveren hoe langer hoe meer een belangrijke bijdrage aan de begroting van de stad.
Met het parkeergeld worden onder meer doelstellingen op het gebied van mobiliteit en openbare ruimte betaald. De bouw van fietsenstallingen en parkeergarages en deels ook de veren over het IJ kunnen met deze inkomsten worden bekostigt. Daarbij betaalt Amsterdam van deze gelden projecten als de vernieuwing van het Leidseplein, de transformatie van het Stationseiland en de renovatie van het Oosterpark. Ook wordt het parkeergeld besteed aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en verkeerseducatie.
Bron: Parool